”mjölk ger starka ben”

Sverige är ett av dom länder som dricker mest mjölk i världen och har högst benskörhet..
Vi dricker även för mycket kaffe, detta bidrar till att hormonbalansen rubbas för våra små osteoblaster o osteoklaster (som bryter ner o bygger upp ben)

Mjölk:

-Innehåller naturligt tillväxthormoner IGF (så kalven ska växa o bli stor) även östrogen (för att korna mjölkas när de är dräktiga?) IGF har visat sig få brösten/prostata att växa hos unga tonåringar. Det finns mycket att läsa på om det finns ett samband med att vi har så mycket bröst/prostata cancer i mjölkdrickande länder.
Ett exempel jag hittade i boken ”kärnfrisk familj”
I kina och japan är antalet fall av bröstcancer per år ca 10 000. I dessa länder dricker man inte mjölk i samma mängd som hos oss. I sverigen får ca 6 500 kvinnor om året diagnosen bröstcancer. detta kan inte förklaras av att de har annurlunda arvsanlag. När asiatiska kvinnor flyttar till england, usa, eller annat västländer där man är fixerad vid mjölk, löper de lika stor risk att få bröst cancer som västerländska kvinnor. www.janeplant.com

-Mjölk retar slemhinnorna som producerar slem till sitt försvar.

-Mjölk som i dagsläget är separerad, standardiserad, vitaminiserad, pastöriserad och homogeniserad gör att mjölken är långt ifrån så nyttig den en gång varit för våra förfäder med begränsade antal näringskällor. Och när den centrifugeras så splittras proteinämnena och fetterna till små partiklar som kan fästa i tarmväggen och irritera även där.

-Innehåller animaliskt protein (vi bör äta mer alkalisk mat för benskörhetens skull). När vi ska bryta ner det animaliska proteinet så bildas så kallade sura ketonkroppar dessa måste kroppen fort göra sig av med, för om vi får en för sur halt i kroppen hamnar vi i ett farligt läge som heter acidos.
För att motverka surheten i kroppen bryter osteoklasterna ner ben som innehåller kalcium och neutraliserar det sura. Vilket….tadaaaa ökar risken för benskörhet.

-Innehåller konstgjord kalcium, mjölk innehåller inte så mycket kalcium i dagsläget för pastöriseringen av mjölken förstör de flesta naturliga näringsämnen, bland annat kalcium. Därför tillsätter man kalcium. Men tillverkarna använder ofta en syntetisk form av kalcium som tas upp dåligt eller inte alls av våra kroppar!?
vi får i oss bättre kalcium från gröna blad grönsaker, mandlar, sesamfrön…

Vitamin D
För att minska risken för benskörhet ska man försöka få i sig D-vitamin. För att ökar kalciumupptaget till benvävnaden.
För D.v är nämligen en ”dörröppnare” för kalken som gör det möjligt för det kalcium du äter att komma från tarmen till blodbanan och vidare in i benvävnaden.
Du bildar själv D-vitamin när solens strålar träffar din hud. Tyvärr bara under sommaren här i Sverige, solstrålarnas infallsvinkel är fel under vinterhalvåret. Slänger in en tanke om solskyddsfaktor, är det nödvändigt när vi bara är ute i solen och inte ligger och steker? D-vitaminen då?

Det finns en massa information på nätet
jag har hämtat lite här och där, böcker, nätet, skolan, läkare, pubmed m.m
googla ”don´t drink your milk”
www.hsph.harvard.edu är en bra sida.

Lämna gärna en kommentar, I love it!