Diet

”Det är skillnad på ris, så att ladda med jasminris är att glömma, det är parboiledris som gäller.”

Varför ladda?

Ca 24 timmar innan tävling stryper man vattnet helt. Eftersom jag har druckit enorma mängder vatten dagarna innan tävlingen så har kroppen börjar starta sin egen vätskedrivning för att inte drunkna.
Så när jag 24 timmar innan tävling slutar dricka vatten fortsätter kroppen att vätskedriva.
Dagen innan tävlingen så börjar du fylla med kolhydrater och stryper saltet så inte kolhydraterna binder vätska mellan musklerna och huden (FY det vill man inte).
Istället så används vattnet för att transportera kolhydraterna in i musklerna och dom sväller Jiiihaaaa!!!

Seltin ska du ta på tävlingsdagen så att Na/K pumpen fungerar i musklerna. För att du ska kunna få pump helt enkelt. Seltin innehåller 50% mindre natrium goood stuff
Även bananer och russin är bra att ta för deras innehåll på tävlingsdagen.

Hög fiberhalt i maten drar åt sig vätska, något man ska undvika veckan innan tävling. Så fiberhavregryn äter jag inte sista veckan.

Det är väldigt viktigt att kroppen får i sig fett för att den ska kunna våga släppa i väg det befintliga fettet, därav olivolja och avokadon till maten.

Jordnötssmör är det bästa jag vet! Men det räcker med en lite större tesked vid varje mellanmål. Och så se till att du köper rätt jordnötssmör utan tillsatt socker! Alltså inte skippy.

Det är skillnad på grönsakers energi innehåll, så klart! Men det kan vara lätt att glömma! Jag älskar sojabönorna som finns i frysdisken, bara att koka upp sen strö lite flingsalt på och ät bönorna. Dom har en skyhögt proteinhalt. Nötter är väldigt bra, men det räcker med 5 st vid varje mellanmål!

Mandlar och valnötter är väldigt bra nötter på många sätt och vis

Gröna äpplen är det som gäller på diet, inte bananer och apelsiner tex..
Kiwi och päron är väl ganska ok

Är jag jätte hungrig gör jag:
te
kaffe
dricker vatten med några citrondroppar i
tuggar tuggummi
borstar tänderna
åker och tränar

Här kommer mitt grötrecept.

Köp Fiberhavregryn (om du bor kvar hemma kan du titta bredvid sockret och sirapen i mammas skafferi). Mät 1,5 dl av grynen. Lägg dessa i en kastrull. Mät upp två deciliter vatten (det går att ta direkt från kranen i Sverige) och häll i detta tillsammans med gröten. Nu kommer det svåra momentet, sätt en av dina spisplattor på styrka 6. Värm upp vattnet och grynen där, rör om och när det ser ut som gröt tar du av kastrullen från plattan. OBS, slå av spisen! Häll gröten i en tallrik…..


5 reaktioner på ”Diet

  1. Sökte efter näringsinnehåll på mirakelnudlar och pang så studsa man in på en väldigt bra och intressant blogg. Mkt intressant läsning. Keep it up. Ska testa pannkakorna imorgon.

    Va härligt!
    Hoppas mitt bra eller anus inlägg till nån hjälp då :)
    Åh va länge sedan jag själv gjorde pannkakorna, får nog bli en sats ikväll. Tack för påminnelsen

    1. Blev ett par sjyssta pannkakor, tyvärr så glömde jag använda fingrarna lite försiktigt när jag vände de så formen blev inte så bra :). Men blir att fortsätta med dom. Tack för receptet..

      hehe ja dom är lite kluriga :)
      Det är inte mitt recept utan bara linkar vidare Linda F recept. Älskar hennes pannkakor :)

  2. Haha, vilken superhärlig sammanfattning och läsning! :)

    Så kul med sojabönorna, hittade dem själv för ett par veckor sedan – och är helt såld.
    Jag köper dem torkade, lägger i blöt (låter jättejobbigt och massor moment, men det är det inte) över natten, kokar upp i lättsaltat vatten i ca 10 min.

    SJUKT gott i sallad, eller bara som dem är! Jag föredrar när det är lite tuggmotstånd på dem, och inte sådär mjöliga som på konserv.

    Kram!

    Jag håller helt med dig! Dom är sjukt goda :)
    kramen

Kommentarer inaktiverade.